Něco málo o šamanství
Nicholas Breeze Wood
Slovo “šaman” pochází ze sibiřského slova Evenků a Manchů šaman (nebo samman) a znamená buď “znát” nebo “rozvášnit se”
Nemá žádnou spojitost s jakýmkoliv jiným sanskrtským slovem. Stále přetrvává utkvělý a klamný mýtus, vytvořený chybně informovanými lingvisty v 19. století, že původem slova je samane, sanskrtský výraz pro budhistického mnicha. Tato teorie byla dávno zpochybněna, přesto se opakovaně objevuje na facebooku i v dalších zdrojích.
Slovo šaman bylo převzato do ruského jazyka učenci v 17. a 18. století, odkud se dále přeneslo do francouzštiny a změnilo na chaman. To se následně z Francie rozšířilo do Anglie a Ameriky a zároveň se poupravilo do podoby shaman, což je jeho dnešní všeobecně rozšířená podoba.
Samotné slovo šaman je mužského rodu. Pro ženy označení šamanka nepoužíváme, patřičné označení ženy-šamanky je ”udigan”. V 18. století nebyli učenci typicky patriachální, a když byla řeč o ženách, spíše bychom hovořili o “udiganismu”, než o šamanství.
Slovo šaman se nevyskytuje ani v sousedních kmenových skupinách na Sibiři. Místo toho mají svá vlastní označení, jako Boo, Kam, Kaman, khamma, ayun, gam, baksy a tadibey - všechna označují to, co rozumíme pod pojmem šaman. Jedná se o slova mužského rodu. Ve všech těchto kmenech se pro označení ženy-šamanky používá slovo “udigan”. To poukazuje na to, že slovo pro ženu-šamanku je staršího původu než slovo pro muže-šamana, což naznačuje, že první šamanky byly ženy. Nadto existuje další důkaz tohoto tvrzení - rituální oblečení mnoha mužských šamanů jsou poupravené obdoby ženského šatstva.
Slovo šamanka je výplod moderní ruštiny. Přípona -ka označuje ženský rod, jako např. ve slově voda (vod- znamená voda a -ka označuje ženský rod nebo význam “malá”).
V 19. století se pojmem “šamanství” začala označovat veškerá “kmenová” spiritualita a léčení - od tradičních léčitelů po léčitele-čaroděje. Tehdejší antropologové ho používali, protože byl moderní - podobně jako ho dnes používá new age - často jde o zcestné používání bez hlubšího pochopení skutečné podstaty šamanismu. Tento zneužívaný význam slova se přenesl i do moderního jazyka, takže dnes mluvíme o spoustě věcí jako o “šamanských”.
To je ještě markantnější v éře new age, protože slovo “šamanské” je sexy a dobře se prodává. Připojuje se k názvům knih, workshopů a dalších produktů, a zvyšuje jejich prodejnost. A tak máme věci jako “šamanské reiki”, “šamanskou jógu” nebo dokonce “šamanský extra tělový šampón”.
Zhruba v posledních 50 letech narůstá snaha zacházet s pojmem “šamanství” co nejpřesněji a neoznačovat jím všechno možné, co ani vzdáleně nesouvisí s tradicemi Evenků a ostatních národů.
Vyprofiloval se zvláštní druh antropologů, tzv. šamanologové, kteří používají termín co nejpřesněji. Nadále přetrvává snaha poučit veřejnost ohledně správného používání slova a zaměřit jeho význam tak, aby byl více patrný důraz na proces. O to samé se snažím i já - používám definici šamanismu od šamanologů, a ne všeobecně rozšířenou mlhavou definici, která je pozůstatkem nepřesného uvažování v 19. století.
Další přetrvávající mýtus tvrdí, že šamanismus je “kolébkou všech náboženství”. Není. Pravděpodobnější kolébkou všech náboženství je “animismus” - víra, že vše je živoucí a má duši. Šamanismus se vyvinul z animismu, ale je považován za zcela novou odnož, starou maximálně 5 000 - 10 000 let.
Existují jisté důkazy v podobě jeskynních maleb pradávných rituálů atd., ale ty byly svou povahou spíše animistické, i když absence hmatatelného důkazu nám neumožňuje nic tvrdit s jistotou. Můžeme si vytvářet pouze domněnky, jelikož nevíme přesně, co se odehrávalo při pradávných rituálech, neznáme víru lidí, kteří je vykonávali, a nebyli jsme v jejich hlavách, takže nevíme, čím procházeli.
První skutečná zmínka o šamanismu se datuje zhruba 2000 let zpátky a pochází z Číny. Vše předtím jsou pouze dohady, ale obecný názor profesionálních šamanologů se přiklání k tvrzení, že vývoj byl mnohem pozdější, pravděpodobně ne starší než 5 000 - 10 000 let.
Šamanismus - ve správném smyslu slova, tak, jak jej užívají šamanologové - není celosvětová záležitost. Neobjevuje se všude ve světě, ale najdeme ho především ve Střední Asii a na Sibiři. Všeobecně se předpokládá, že v těchto oblastech také vznikl.
Nachází se také na dalších místech, ale je tomu tak převážně proto, že do těchto míst lidé ze Střední Asie a Sibiře migrovali. Jedná se o: Koreu, Jihovýchodní Asii, Finsko, Maďarsko, Aljašku, Grónsko a pacifické severozápadní pobřeží Severní Ameriky. Všechno to jsou hlavní oblasti, kde najdeme skutečný šamanismus.
I na dalších místech nalezneme tradice podobné šamanismu, které se pravděpodobně vyvinuly zcela nezávisle. Tato místa zahrnují např. Amazonii a některá kmenová společenství v Mexiku. Někteří antropologové je sice nezařazují jako šamanské, ale já osobně se domnívám, že by mezi šamanské řazené být mohly a měly. Tradice v duchu šamanismu se místy objevují také napříč Severní Amerikou, např. Cree a Odžibwejové, ale u těchto kultur už je jejich řazení mezi šamanské spornější. Hranice mezi tím, co ještě šamanismus je a co už ne, není ostře vymezená, a v hraničních případech je obtížné přiklonit se k jedné či druhé variantě.
Další šamanistické tradice nalezneme v Africe, např. u Křováků v Jižní Africe a Gnawa tradice v Maroku.
Nepsané pravidlo také říká, že všechny šamanské kultury jsou animistické, ale ne všechny animistické kultury jsou zároveň šamanské.
Uvedeme si stručnou definici šamanismu: Šaman je člověk vyvolený duchy, který je schopen opakovaně záměrně vstupovat do kontrolovaných změněných stavů vědomí, během kterých:
- zažívá “spirituální let”, při kterém vstupuje do světa duchů a setkává se s duchy, se kterými buď bojuje, vyjedná nebo se je snaží obelstít, aby tak inicioval změnu ve fyzickém světě.
- Nad ním duchové převezmou kontrolu (obvykle jsou to duchové šamanských předků nebo místní duchové země), zatímco v tomto fyzickém světě používají šamanův hlas a tělo k léčení nebo k udílení rad šamanově společenství.
Šaman sám o sobě nemůže bez duchů a jejich požehnání existovat a fungovat. Bez tranzu není šamanismu.
Sacred Hoop magazine